Planujemy i realizujemy w roku szkolnym 2022/2023
SENSORYKA DLA SMYKA
- poszerzenie i wzbogacenie wiedzy na temat integracji sensorycznej i zmysłów,
- wielozmysłowe postrzeganie świata przez dzieci,
- rozbudzanie kreatywności,
- stymulowanie wszystkich zmysłów w trakcie zabaw i sytuacji edukacyjnych,
- tworzenie warunków do kształtowania przez dzieci świadomości własnego ciała,
- współpraca nauczycieli poprzez wymianę doświadczeń.
ZADANIA I SPOSÓB REALIZACJI
I. Wykorzystanie przedszkolnej bazy materiałowej (sprzętu do integracji sensorycznej) w cotygodniowych zajęciach gimnastycznych.
II. Innowacyjne i kreatywne podejście do tematyki rozwijania zmysłów u dzieci, prowadzenie zajęć z elementami integracji sensorycznej:
1. „Tor przeszkód”– rozwijanie umiejętności pełzania, skakania, wspinania, turlania, celowania.
2.,,Cukiernia"- zabawy polisensoryczne z wykorzystaniem piasku kinetycznego piaskiem kinetycznym domowej roboty.
3. „Domino dotykowe” – dobieranie w pary kostek domina o tej samej fakturze bez kontroli wzroku.
4. „Pajęczyna”- pokonywanie toru z przeszkodami (pajęczyna zawieszona, nisko nad ziemią, czołganie na plecach i brzuchu).
5. „Wykopaliska”- zabawy z kaszą manną - wyszukiwanie elementów za pomocą pensety.
6. „Magiczne obrazy” - zabawy dotykowe z ruchomymi obrazkami.
7. „Pianino sensoryczne” – zabawa z matą fortepianową.
8. „Jeżyk”- ćwiczenia dotykowe i masażyki z wykorzystaniem klamerek.
9. „Ścieżki sensoryczne”- chodzenie po przedmiotach o różnej fakturze.
10. ,,Kolorowe spagetti"- układanie obrazów z makaronu sensorycznego.
11. „Jestem sprawny i zwinny”- ćwiczenia ruchowe z wykorzystaniem rękawa sensorycznego, tunelu piankowego i beczki sensorycznej.
12. Malowanie pianą za pomocą słomki- usprawnienie sensoryki narządów mowy.
13. „Ruchowy zawrót głowy”- ćwiczenia ruchowe z wykorzystaniem sprzętu sensorycznego: wózków, wirującego stożka, karuzeli i równoważni sensorycznej.
14. Zabawy z cieczą nieniutonowską- mieszanie, przelewanie, ugniatanie.
15. „Pudełko wrażeń” - ćwiczenia dotykowe.
16. Błotowisko - mieszanie, przelewanie, wykonywanie mikstury- zabawę można zorganizować w ogrodzie.
17. „Suchy basen – zabawy w basenie z piłeczkami.
III. Zorganizowanie wewnątrzprzedszkolnego konkursu kreatywnego „Sensoryczna zabawka”- wykonanie zabawki sensorycznej, np. maty sensorycznej, książeczki sensorycznej, pudełka sensorycznego, rękawicy sensorycznej.
EMOCJE-DOBRE STRONY MAŁEGO CZŁOWIEKA
- budowanie wrażliwości emocjonalnej i świadomości moralnej,
- poszukiwanie pozytywnych wartości i promowanie właściwego zachowania,
- organizowanie sytuacji umożliwiających opisywanie i wyrażanie własnych stanów emocjonalnych poprzez różne formy ekspresji werbalnej i niewerbalnej,
- wdrażanie do zachowań akceptowanych społecznie oraz opanowanie złości i agresji,
- kształtowanie umiejętności wyrażania własnych emocji w zabawie, pracach plastycznych i innych formach aktywności.
ZADANIA I SPOSÓB REALIZACJI
I. ,,Wiem jaki jestem i jaki chcę być”.
1. Wykorzystanie różnorodnych form, metod i środków wspomagających rozwój społeczno-emocjonalny dzieci:
- wprowadzenie pojęcia ,,emocje”,
- ,,Emocjometr”- zaznaczanie swojego samopoczucia, przed i po zajęciach o emocjach.
2. Tworzenie warunków sprzyjających spontanicznej i zorganizowanej aktywności dzieci.
3. Organizowanie działań zmierzających do poznania siebie nawzajem, aranżowanie sytuacji wychowawczych wprowadzających dziecko w świat wartości społecznych.
II ,,Jestem małym człowiekiem i mam różne emocje”.
1. ,,Międzynarodowy Dzień Kropki – wierzę we własne umiejętności – KREATYWNOŚĆ
- bajka o Vashti ,,The Dot”,
- ,,Żywa kropka” (kolorowanka 3D z użyciem aplikacji Quiver)
- dowolne prace plastyczne dotyczące kropki,
- tworzenie własnych układów tanecznych, komponowanie utworów na instrumentach perkusyjnych i pianinie edukacyjnym.
2. ,,KRAINA WYOBRAŹNI- mam nieograniczone możliwości fantazji”:
- ,, Zimowe relaksacje” słuchanie opowiadań relaksacyjnych czytanych przez nauczyciela
- Bajka ,,Potęga wyobraźni”
- Piosenka ,,Moc wyobraźni”
- ,,Słoik spokoju”
- prace plastyczne na wybrane przez dzieci tematy (wykorzystywanie różnych technik plastycznych: prace płaskie i przestrzenne).
3. ,,KRAINA MOCY SŁÓW- słowa mogą ranić lub dodawać skrzydeł.
- Bajka ,,O ciepłym i puchatym”
- ,,Jak radzić sobie z dokuczaniem?” filmik z psychologiem Michałem Borkowskim
- ,,Jakie to emocje?”- koło fortuny
- ,,Worek dobrych słów”/,,Drzewko dobrych słów”
- stwarzanie sytuacji do wykorzystania tekstów literackich, piosenek, filmów edukacyjnych związanych tematycznie z życzliwością.
4. ,,EMPATIA- próbuję wiedzieć, co czują inni”.
- ,,Animacja o empatii”
- ,,Budujemy relacje” (ćwiczenia w pracach wg metody Ruchu Rozwijającego W. Sherborne),
- ,,Smutek zamieniać w radość” – filmik z psychologiem Michałem Borkowskim
- ,,Zakodowana skarpetka” - Dzień Kolorowej Skarpetki- Światowy Dzień Osób z Zespołem Downa.
5. ,,Jestem odważny, umiem pokonać strach- ODWAGA
- piosenka ,,Honor i odwaga”
- superbohaterowie mają moc (czytanie bajek i oglądanie filmów edukacyjnych na temat odwagi): ,,Strażak Sam i bohaterowie burzy”
Animacja ,,Oswojenie strachu”, Słuchowiska ,,Strach i odwaga”, ,,Odwagi zajączku”
III. Zorganizowanie wewnątrzprzedszkolnego ,,Festiwalu Kreatywności” – zaprezentowanie swoich talentów przed publicznością, przełamywanie swoich wewnętrznych lęków przed publicznym wystąpieniem.
IV. ,,Wytańcz Emocje” – innowacja pedagogiczna - Zachęcanie dzieci do zabawy muzyką i tańcem jako sposób na konstruktywne wyrażanie swoich emocji.