Planujemy i realizujemy w roku szkolnym 2021/2022
AKTYWNE i ZDROWE PRZEDSZKOLAKI | MAŁY ARTYSTA W ŚWIECIE WIELKIEJ SZTUKI |
* „AKTYWNE I ZDROWE PRZEDSZKOLAKI”
- poszerzenie wiedzy dzieci dotyczącej sportu i różnych form aktywności ruchowej;
- zainteresowanie dzieci wybranymi dyscyplinami sportu;
- stymulowanie i doskonalenie sprawności psychomotorycznej, jak również przyswajanie, opanowywanie przez dzieci różnych umiejętności i nawyków ruchowych o znaczeniu zdrowotno – rekreacyjnym oraz sportowym.
- uświadamianie wpływu zdrowej diety na organizm człowieka,
- rozwijanie umiejętności w zakresie nazywania emocji, radzenia sobie z trudnymi emocjami, lękami,
ZADANIA I SPOSÓB REALIZACJI
I. Sport to zdrowie, każdy Ci to powie!
1. Systematyczne organizowanie zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych z wykorzystaniem twórczych metod, różnorodnych form i środków.
2. Organizowanie zajęć na świeżym powietrzu w celu nabywania odporności organizmu, organizowanie gier zespołowych i zabaw z zasadami.
3. „Przedszkolny tydzień sportowy”
- zapoznanie dzieci z różnymi dyscyplinami sportu: piłka nożna, aerobik, rowery;
- spotkania ze sportowcami, trenerami itp.
- wyjścia na pobliskie obiekty sportowe;
- przygotowanie punktu kulminacyjnego:
- piłka nożna
- aerobik
- rowery
4. „Z mamą, tatą nie leżę, tylko jeżdżę na rowerze” - zaangażowanie rodziców do organizacji wycieczki rowerowej z dzieckiem, wystawa zdjęć rodzinnych z wycieczki w placówce.
- Zdrowo jemy i świetnie się czujemy
1. Nietypowe święto ogrodowe - Zorganizowanie zajęć, zabaw w związku z wybranym warzywem: Dzień Jabłka, Święto pomarańczowych warzyw, itp.
2. Szaszłyki zdrowe i sałatki kolorowe - Wykonanie z dziećmi owocowych szaszłyków lub sałatki.
3. Szejki, smoothie i koktajle dla urody całkiem fajne - Przygotowanie koktajlu warzywno-owocowego.
4. Pokażę na scenie, że zdrowie jest w cenie - Inscenizacja przedstawienia o zdrowym odżywianiu.
- „W nas jest bardzo wielka siła, chcemy żeby zwyciężyła”
1. Pomoc innym ważna sprawa. Pomagaczu - wielkie brawa! Organizacja zbiórki darów dla schroniska dla zwierząt, książek dla szpitala, itp.
2. Cały tydzień z emocjami, rozwiń wiedzę razem z nami - Tydzień emocji - każdy dzień poświęcony innej emocji.
3. Receptą na lęki są bajek dźwięki - Cykl zajęć o pokonywaniu strachu w oparciu o bajkoterapię (lęk przed dentystą, pająkami, ciemnością, separacyjny i inne).
* „MAŁY ARTYSTA W ŚWIECIE WIELKIEJ SZTUKI”
- tworzenie przez nauczycieli warunków do twórczej aktywności dzieci w procesie zabawy,
- wprowadzenie dzieci w świat sztuki o charakterze lokalnym, ogólnopolskim, europejskim i światowym,
- rozwijanie poczucia estetyki i wrażliwości na piękno,
- rozwijanie postawy twórczej dzieci z jej nieodłącznymi atrybutami tj. kreatywnością, innowacyjnością,
- zapoznanie z różnorodnymi technikami plastycznymi.
ZADANIA I SPOSÓB REALIZACJI
I. Rozwijanie swobodnej aktywności twórczej dzieci poprzez różne formy (teatr, plastyka, muzyka) m.in.
1. ,,Spotkanie z teatrem”- udział w spektaklach teatralnych.
2. ,,Dziecko w roli autora” – przygotowanie bajki, spektaklu.
3. „Poznajemy różne techniki plastyczne” - rozwijanie zainteresowań , uzdolnień artystycznych oraz wrodzonych możliwości twórczych dzieci w toku różnorodnych działań plastycznych.
4. „Każdy mały przedszkolaczek, chętnie śpiewa, tańczy, skacze”- rozwijanie zainteresowań muzycznych dzieci poprzez śpiewanie piosenek indywidualnie i grupowo, udział w imprezach i uroczystościach przedszkolnych oraz konkursach, naukę tańców, grę na instrumentach, itp.
II. Udział w Ogólnopolskim Projekcie Edukacyjnym „Zabawa sztuką” poprzez realizację wybranych zadań projektu:
1. „Festiwal Twórczości” – od niewielkiej kropki wszystko się zaczyna. Obchody Międzynarodowego Dnia Kropki (14.09.2021).
Przykładowe działania:
- zapoznanie dzieci z historią Vashti, bohaterką książki „Kropka” Petera H. Reynoldsa,
- Edukacja przez ruch D, Dziamskiej”-kropki, kreski, owale, fale i spirale.
- stworzenie pracy inspirowanej twórczością Vashti.
2. „Matematyka w obrazach” – ćwiczenie spostrzegawczości, odkrywanie ukrytych cyfr na obrazie „Od O do 9” (Jasper Johns).
3. „Obrazy malowane na mleku” – eksperyment zainspirowany twórczością Wojciecha Fangora.
4. „Sudoku z Władysławem Ślewińskim” – gra logiczna polegająca na uzupełnieniu diagramu.
5. „Koło życia” – mandala. Tworzenie wzorów na bazie koła z użyciem produktów spożywczych/materiałów plastycznych itp.
6. „Twarzą w twarz” – czy spotkanie z Vincentem van Goghiem, P. Picasso lub wielkimi artystami jest możliwe? Warsztaty artystyczne, przybliżenie wybranej postaci ze świata sztuki (1.malarz).
7. „Sztuka ziemi (land art)” – tworzenie obrazów przy użyciu materiału przyrodniczego np. kamieni, patyków, liści, szyszek.
III. Zorganizowanie wewnątrzprzedszkolnego konkursu plastycznego dla dzieci i rodziców ,,Anioły - dziecko w roli rzeźbiarza” – lepienie z masy solnej, gliny, plasteliny etc. rzeźby anioła.
IV. Zorganizowanie wewnątrzprzedszkolnego konkursu fotograficznego dla dzieci i rodziców „Żywy obraz” (odtworzenie wybranego dzieła sztuki za pomocą ruchu, gestu, rekwizytów.